Monday, October 5, 2009

ni kali pertama aku menulis blog dan seterusnya melatih diriku dalam bidang penulisan.
kata orang nk jadi cikgu kene serba serbi tahu..insyaALLAH.. aku bukan saja kene tahu dalam bidang ku, bidang yang aku ceburi di IPG, bidang sains..bidang dimana gah bunyinya..bidang yang boleh buat orang kagum, bidang yang boleh menggentarkan diri dan perasaan bila exam nk dekat..
bagi aku, ada apa dengan nama..nama ja blaja sains tp xda kelengkapan yang mencukupi pun..blaja pun dalam makmal sains. nk wat experiment sangat sakit. kadang2 radas xcukup.kene share.ada gak radas sains yang da rosak walau dah lama xdigunakan.sume itu kenangan terindah.
ada pro and cons nye:
yang pro nye batch kami adalah satu2 nye class sains. seronok jadi anak emas jabatan sains ni..semua orang sayang.semua orang amek tau. nk wat experiment slalunya radas kami yang rasmikan. seronok. bile orang tnye amek course pe, dengan agak berbesar hati ckp course science. dan timbulkan kekaguman dalam diri orang lain. mase tu boleh menimbulkan perasaan riak sekejap. bile nk hadiri apa apa aktiviti maktb yang melibatkan budak sains, kami yang terpilih dahulu.seronok.
tp dalam keseronokan tu, timbul kesulitan. insyaALLAH orang xnmpak kesulitan tu sume.sbb segala kesakitan dikongsi bersama adik-adik yang lain. bile sebut je sains orang akn ingt blaja sains mcm kt skola rendah tu...ala sains asas tu orang kata semudah ABc.cbe try tengok...susah x ABc tu kalo xda asas yang kukuh. blaja 3 sub science spt fizik, kimia dan bio ni seronok. tp ada peritnya. aku sendiri pernah merasai bagaimana peritnya bile terpaksa melakukan sesuatu tu berulang kali bila semua orang dah melepasi nya tetapi ada yang terkandas. sakit...perit...bile tgiba time bio dan kimia aku masih bleh bernafas tp bile tiba fizik ja mcm bernafas lepas wat 100meters. gile debar. mungkin mentaliti aku yang menguasai diri aku mengatakan fizik tu amatlah memakan jiwa. selain tu, budak sains ni orang ckp skema..yeke??mungkin ye mungkin tidak..tp yang aku tau budak sains kelas aku ni bukan skema pun..datang kelas pun lambat..asgnment last minit, nk rujuk lecturer sure2 mcm malas.biasela...nama pun manusia yang bergelar pelajar...kami pun pelajar mcm orang lain gak. tp yang membezakna kami bile time stdy week.. course lain xpulun or blajar sangt pun bleh dapat high marks tp kami ni pulun cemane pun ttp rendah...and ada lak couse lain yang meruntuhkan semnagt kami ckp ala blajar hbat2 pun jadi cikgu gak gaji sama gak. tp yang membezakan adalah kualiti seseorang insan itu bila bergelar cikgu.
pe lagi ea...
rasenya cukup dulu la...tunggu dan nantikan hasil tintaku kelak..
salam dan selamat hari raya.
sok nk ujian akhir kursus seni dalam pendidikan and bi tp lom dapt semangat nk stdy
ish ish ish....tengok...cemane nk berjaya kalo stdy pun bertangguh.

1 comment:

galakan darimu untuk ku