Tuesday, October 6, 2009

cikgu kah aku?

cikgu kah aku?
bile melangkah ke alam institut pendidikan guru?
cikgu kah aku?
bile hampir bergelar bakal guru?
cikgu kah aku?
bila aku ke sekolah, murid ucap selamat pagi cikgu
tapi aku selalu bertanya kepada diriku...
cukup kah diri ku dengan segala ilmu didada?
cukup kah diri ku dengan segala pengalaman yang ditimba?
cukup kah diriku dengan segala macam karenah manusia yang harus ku tempuhi kelak?
mampu kah diri ku
menangani segala macam cabaran dan halangan
mampu kah diri ku
mengharungi segala macam dugaan
mampukah diriku
menjadi guru yang benar2 berkualiti sejajar dengan hasrat kerajaan
melahirkan guru yang berkualiti.
mampukah diriku menjadi diriku yang sebenar.
aku selalu bertanya kat mak..
m i born to be a teacher?
o m i born by a teacher.(mestilah sbb mak pun seorang pendidik)
mak slalu bagi galakan dan guide aku
cemane nk hadapi sumenye
sbb aku nmpak cemane mak meniti hari tuanya dengan bergelumang dengan kerja2 sbg GB.
aku nmpk bgaimana keperitan dan kesukaran bergelar seiorang pendidik.
aku takut aku xmmpu..
aku takut aku kandas...
aku takut melukan hati mak dan abah
aku takut pikut amanah ini
tapi insyaALLAH aku akn terus berusaha dan meniba sebanyk mungkin pengalaman.
mak selalu berpesan.
walau tidak secara terus
mak selalu beri analogi ketika menyampaikan pesanan
agar anak-anaknya mampu berfikir dan bertindak
bukan mudah menjadi seorang guru.
selagi bolum terlambat
belajarlah selagi mampu..
doakan kejayaan ku bergelar seorang cikgu

No comments:

Post a Comment

galakan darimu untuk ku