Saturday, July 17, 2010

kehilangan yang pasti...

salam
setelah sekian lama baru sekarang aku mempunyai sedikit masa terluang untuk ku coretkn sedikit rasa hati...
ia berlaku pada 9 Julai 2010 kira-kira jam 8.30 malam bertempat di Mc Donald Jalan kolam air lama ampang kl.
niat dihati nk blik uma kt kl.so pas kelas, aku packing brg2 nk bwk blik sbb kemungkinann mayb isnin aku kne observe sbb ada 3 masa sains..so aku bwk balik segala notes, buku teks, buku rujukan, laptop n fail praktikum blik umah dengan harapan akn wat n prepare untuk pencerapan nnti...so aku kemas2 brg... sume dokumen aku buh dlm beg laptop, baju, towel aku buh dlm beg kecik.
tiket bus ke kl dpt kul 3.30 ptg... dlm bus aku ditkdirkan duduk seblah mat bangla..so mata ni plak xbleh nk tahan lgsung sbb aku tdo lmbt nk prepare untuk observe sains oleh guru pembimbing pada hari khamis. aku rase bahaya kalo aku buh purse n nset dlm poket seluar..takut xsedar kalo kne seluk..so aku buh gak dlm beg laptop...beg laptp aku peluk takut gak diapa2 kn oleh mat bangla tu...so aku tdo senyenyak2 nye...
tibe di kl pun da lwt sgt..maghrib..izzhan amek aku di stesen bus kl. dlm kul 8 lebih kmi p singgah mkn...izzhan cdg nk mkn mcd. kami singgah ke ampang sbb die da familiar kt ampang n dekat je ngn uma..
masa tengah makan big n tasty set, 2 orang pelanggan lelaki arab masuk kedalam kawasan mcd tmpat kami mkn..sorang mat arab ni, masuk mcd n lalu tepi aku bercakap2 ngn kwn die..gaya macam tgh mara..tp kami wat xtau je.... die menuju kebelakang meja kami..gaya nye mcm nk duduk...jdi kmi wat xkesa jela..die tarik kerusi meja blakng kmi n langgar2 kerusi kmi duduk..
kami memberi ruang kepadanya untuk duduk...(foreigner...so kne tunjuk baik spya nama baek terjaga) pas2, die tepuk bahu izzhan n ckp your money down there(smbil mnunjukkan duit rm3 kt lantai) izzhan wat xtau n ckp not our money so ignore je...pas2 sbb izzhan wat xtau je, mat arab tu tepuk bahu aku plak 3 kali...( rse bukan tepuk tp lepuk...sakit gile) aku terus pndang muka die n die ckp kt aku your money your money not u smbil tunjuk ke izzhan) die insist aku supaya ambil gak duit tu...even aku tau bkn duit aku, tp aku diarahkn supaya ambil duit tu..tnpa bnyk soal aku tunduk amik..padahal tau dah bukan aku punye... pas2 izzhan tersedar beg laptop checkers milik aku ditukar dengan beg laen yang hampir sama...izzhan nampak kelibat lelaki arab tersebut keluar dari premis tersebut tp izzhan xleh bgun dr kerusi..pas je laki arab tu keluar je, izhan terus melompat bagun n terus kejar laki tu..aku ni yang xtau pape terus bangun n lari sma. tp seingat aku ak xtau nape aku lari tp dlm kpla ni, muka laki tu je..aku cam sgt muka die.sgt2 fresh dlm otak ni. aku lari tanpa tujuan...abg mcd pun tman aku lari gak...izzhan xdpt dikesan kemana die lari..laju ..xterkejar aku..huuhuu
pas2 izzhan dapat mencari aku, izhan nmpak aku n cube menenangkn aku, die menepuk2 badan aku supaya tenang..masa tu baru aku mcm tersedar aku kt luar mcd..aku tnye izzhan nape aku kt luar ni,,izhan ckp beg kene tuka oleh mat arab tu...
aku tergamam n baru rse longgar lutut ni...aku trkejut gile n trus tarik izzhan cri ke luar premis hingga ke jalan raya kot2 terserempak .sbb masa tu jalan jammed gile..aku lari dengan izzhan samapi ke simpang hotel flaminggo..jauh gak..masa tu baru aku sedar laptop dell ku yang belum setahun usianya, purse besday ngn nset baru berusia 3 minggu telah lesap..huuhu
sangat menyedihkan.
kami pergi ke premis mcd tu blik n mintk org mc d tu jaga barang bukti ( beg laptp yg ditukarkan) untuk simpanan polis.
kami bercdg wat report polis...dlm kereta nk wat report, aku lgsung xleh tenang...aku stil terkejut..aku kol mak n mak tenangkn aku...mak suo aku selawat, bse ayat kursi n surah 3 qul.
smpai kt bali dlm kul9...
masa nk wat report, hanya aku sahaja diminta mmbuat report sbb polis tu ckp aku mangsa n izzhan saksi tp die xamek pun keterangan izzhan. lama gile masa nk wat report tu...dlm kul 12 bru siap sume..
kes ini dirujuk ke jabatan siasatan jenayah yang dikendalikan oleh sarjan shukri. aku diminta ke balai esok hari untuk berurusan dengan sarjan shukri...
aku blik uma...aku ditenangkn oleh keluargaku...masa nk tdo aku xleh tdo...aku stil terbayang2 setiap sequence kejadian tu..aku takut nk lelap ...
esoknye, aku ke balai polis untuk berjumpe ngn sarjan shukri...tp die plak xda, die kene p mahkamah plak...so xdapat jumpe die hari sabtu...so appointment ptg sabtu kul3...
pas p blai dlm keadaan kecewa, aku p mcd sbb pihak mcd ckp bleh amik cctv tu n kenal pasti mat arab tu...
tp bile kt mcd, pegawai mcd ckp xleh nk amek sbb kne bwk polis dtg...tp smlm kmi diberitahu oleh piohak mcd yg keesokan harinya bru bleh ambil cctv tu...aaiih pening2....pas2 kitrg amik keputusan bia polis setel...
so pas2 aku n izzhan bergegas p cimb bank yang beroperasi pada sabtu sbb smalam aku da blok akaun aku,cimb n bsn bank. so p la ke the mines mall untuk p wat kad bank sbb b4 tu da kol center n bgto bleh wat kt bank even tanpa ic..bwk yg potostet pun bleh....so pas da cri kt mines, rupe2 nye tu untuk exchange foreigner...pennnnnnnnnnnnnaaaat nye...die ckp kne p klcc yang bukak..so p la drive p klcc, smpai klcc officer tu plak xmo wat sbb xda ic...yg potostet pun xmo...
buang masa je p...
pas2 bergegas p jumpe sarjan tu...samapai je terus dibawa ke office nye di balai. aku n izzhan diajukan pelbagai jenis soalan berkenaan kes ini...yang menyedihkan aku diberitahu, kemungkinan besar, xdapat wat apa2 sbb kes yang melibatkan foreigner susah sgt...xkn menang kes walau kite ada cap jari o cctv. tp disebabkan die adalah foreigner so mudah terlepas...
aku xkesal barang xdpt blik, tp aku kesal takut kes ni berlaku ke atas org lain...kalo terus mcm ni, mkin rmai la foreigner yang dtg malaysia wat taik..mangsanya org malaysia gak...

kesan daripada kes ini, aku smapai skang xdapat tidur nyenyak.setiap mlm aku akn bgun n terjaga sbb aku mcm membayangkn segala peristiwa n muka mat arab tu...sangat menakutkan..
huuhuuuhh

No comments:

Post a Comment

galakan darimu untuk ku